torsdag 19 juli 2012

TEBUTIKSDRÖMMAR

Jag vill öppna en tebutik någon gång i mitt liv. Det är min stora dröm. Där ska jag ha många olika tesorter och rada upp dom på hyllor efter hur jag själv använder dem. "Till knäckemackan." "Värm ett hjärta som värker." "Till tända stearinljus." "När julen nalkas." "Blommigt." "Tillsammans med Järvsö-honung och en skvätt mjölk." osv. Jag ska sälja olika koppar och tekannor som är temysiga. Min butik ska ha adressen Spektens Gränd 11129 Stockholm. Det är en adress i Gamla Stan. Jag bestämde mig för flera år sedan att just dit ska jag flytta och ha min butik på nedervåningen, på markplanet. I flera år har adressen stått övergiven och jag kan bara inte förstå varför, då det är en alldeles perfekt tebutiks-adress. Det är stora fönster, såna där som man hade i affärer förr i tiden. Tänk typ godisaffären i Pippi Långstrump, såna fönster. Utanför är det en liten kullerstenlagd uteplats där det kan få plats med typ två små träbord kanske. Det finns även ett litet skjul som man kan ställa in de små borden på natten. Jag har aldrig sett hur det ser ut där inne då persiennerna alltid är neddragna men någon dag, då ska persiennerna vara borta och det ska lukta te ända till Stortorget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar